Wednesday, August 26, 2009

RAMADHAN #5 . . .

"Diriwayatkan daripada Anas bahawa Rasulullah s.a.w melaknat sepuluh golongan yang terlibat dengan arak. Orang yang memerahnya, orang yang meminta arak itu diperahkan untuknya, orang yang meminumnya, orang yang membawanya, orang yang meminta dibawakan arak itu kepadanya, orang yang memberi minum arak kepada orang lain, orang yang menjual arak, orang yang mendapat hasil daripada arak, orang yang membeli arak dan orang yang meminta dibelikan arak untuknya."
(Ibn Majah dan al-Tirmidhi)

Mintak di jauhi kita2 semua dari menjadi salah satu golongan di atas ini. Hukuman ke atas peminum arak ialah dikenakan hukuman had iaitu hukuman sebat, yang mana bersaksikan dua orang lelaki muslim yang adil atau pengakuan daripada peminum arak itu sendiri.

Aku tertarik dengan berita model sambilan Kartika Sari Dewi Shukarno yang disabitkan kesalahan meminum arak. Beliau telah insaf dan mengaku bersalah atas tuduhannya tanpa membuat rayuan. Aku sokong penuh keputusan nya yang tidak membuat rayuan dan tidak sabar2 untuk menerima hukuman sebat yang di jatuhkan ke atasnya. Tapi apa yang menyedihkan aku apabila mereka2 yang mengaku humanities, pejuang kemanusiaan yang Islam bersuara tentang hukuman ini dan meminta si tertuduh membuat rayuan. Nauzubillah min zalik, apa dah jadi? cuba mempertikaikan hukum Islam. oleh siapa? Orang Islam itu sendiri. Kenapa takut dengan hukuman di dunia bila mana hukuman di akhirat itu lebih pedih azabnya? Aku sedih.

"Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, janganlah duduk di meja yang dihidangkan dengan arak."
(Riwayat Ahmad)

7.40 a.m
Allah tidak melihat manusia pada bangsanya, tetapi pada agama nya.

No comments: