Sunday, September 6, 2009

57. RAMADHAN #16 . . .

"Puasa itu adalah perisai, oleh kerana itu kalau salah seorang di antara kamu itu sedang berpuasa, maka janganlah berbuat maksiat dan jangan marah, dan kalau ia dicaci oleh seseorang atau diperanginya, maka katakanlah kepadanya bahawa aku sedang berpuasa"
(Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Ashabussunan)

Pagi ni ustaz baca satu hadis dhaif yang biasamana manusia yang jahil menggunakan untuk kepentingan nikmat mereka. Hadis ini bermaksud "tidur pada bulan puasa adalah satu ibadah". Hadis ini adalah hadis dhaif, hadis yang lemah sangat lemah. Baiklah tidur jika mana kalau kita tak tidur, kita melakukan maksiat. Tidur ini pula bukan lah bererti tidur selepas sahur dan bangun untuk berbuka, meninggalkan ibadah2 wajib di antaranya. Tidur ini adalah sebagai rehat untuk beribadat pada malam harinya.

15 malam puasa sudah berlalu, 15 malam terawikh sudah. Solat witir rak'ataan akan dibaca dengan doa qunut jangan dilupa. 3 Wira2 hafiz pondok Tuan guru Nik Aziz sudah meninggalkan masjid, balik ke kampung halaman masing ; kelantan, terengganu dan Kuala Lumpur. Jemaah diteruskan dengan siapa yang layak.

8.13 a.m
Brazil Vs Argentina- 8.30 a.m

No comments: